مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21921 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

من نسبت به صحبت هاي ناراحت كننده ديگران حساس هستم و خيلي زود ناراحت مي شوم. مرا راهنمايي كنيد؟
انسان فطرتا ميل به كمال دارد از اين رو آن گاه كه او را تمجيد كنند و از اوصاف كمالش سخن گويند خوشحال شده و در صورتي كه شكايت وگلايه اي باشد ناراحت مي گردد. بنابراين خوشحال شدن و ناراحت گشتن لازمه طبيعت آدمي است پس بايد: اولا مانع آثار منفي آنها كه سبب خروج انسان از مسير حق است گرديد و ثانيا نبايد كارهايي را براي تمجيد و ستايش ديگران انجام داد. بايد بررسي كنيم كه چرا اشخاص زبان به تمجيد مي گشايند و گروهي انتقاد و شكايت مي كنند؟! اگر ملاحظه كنيم كه ستايش ديگران از ما مطابق با واقع است و به خاطر تشويق ما به كارهاي خير صورت گرفته است خوشحال شدن مانعي ندارد و يا انتقاد آنها به خاطر اين است كه از نواقص اعمال و افكار ما كاسته شود بايد نه تنها دلخور نشويم كه از چنين انتقادي استقبال نيز بكنيم.حال اگر ديديم كه تمجيد كننده دروغ مي گويد و يا انتقادش از روي حسادت است در چنين موردي اگر به اثر منفي آن توجه كنيم كه مانع رشد و تكامل ماست از تمجيد او خوشحال نخواهيم شد. و چون انتقادش واقعيت ندارد ما را ناراحت نخواهد كرد. و احيانا اگر از چنين انتقادي ناراحت شديم از شر آن به خدا پناه ببريم. و همين سبب خواهد شد كه با تمجيد ديگران غرور پيدا نكند و از شكايت و انتقادشان نا اميد نشود. بروز اين حالت (كم ظرفيتي) با مجموعه اي از عوامل دروني شما مرتبط است. شناخت اين عوامل مي تواند راه درمان و نجات از مشكل را به شما نشان دهد. راه شناخت اين عوامل بررسي وضعيت خانواده و محيط تربيتي شماست ولي مهمتر از همه آن است كه شما اين اصل را پذيرفته ايد كه آدمي كم ظرفيت هستيد و دقيقاً به علت همين پذيرش، رفتارهايي متناسب با آن از خود بروز مي دهيد. درمان شما نيز وارونه كردن اين اصل پذيرفته شده است. تا آن زمان كه شما نتوانيد جاي اين اصل را با اين اصل كه :«من آدمي كم ظرفيت نبوده بلكه رفتاري معتدل و حساب شده دارم» عوض كنيد وضع به همين منوال خواهد بود.اين باور را عوض كنيد، همه چيز عوض خواهد شد. {H{/Bإِنَّ اَللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ {w13-22w}{I13:11I}/}H}؛ {Mخداوند حال هيچ قومي را دگرگون نخواهد كرد تا زماني كه آن مردم حالشان را تغيير دهندM}، {V(سوره رعد، آيه 11)V}. بنابراين شما با توكل بر خداوند و يقين به حصول نتيجه به برنامه ذيل عمل نماييد: 1- از خداوند براي غلبه بر مشكلات خويش استمداد كنيد. 2- شب ها موقع خوابيدن و آرامش بدن اين جملات را به آرامي تكرار كنيد: من به هيچ وجه كم ظرفيت نيستم. من قادرم هر سخني را كه مي خواهم ابراز دارم. من از ديگران هيچ هراسي ندارم. من قادر خواهم بود آن گونه كه دوست دارم باشم. 3- سركلاس و در هر محفل ديگر سخن خود را به هر صورت ابراز كنيد هرچند ديگران به شما بخندند تحمل كنيد و به پيش برويد. 4- در برنامه هاي جمعي شركت فعال داشته باشيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.